Geri git   Favori Forum - Kapsamlı Bilgi Platformu » TARİH & YAŞAM » DİN Bölümü


Seçenekler
Medine dönemi
Alt 04-08-2009, 11:24 PM   #1 (permalink)
Standart Medine dönemi



Insanligin Resulullah (s.a.s)'in ölümüne dek süren on senelik teblig ve cihat dönemi.



Islâm tagutlarin yildirma ve her türlü iskencelerine karsi nasil tahammül etmeleri gerektiginin örneklerini veriyorlardi.



Mekkeli müsrikler onlarin tamamen sertlesmelerine ve müslümanlarin Mekke'de yasamalarini imkânsiz kilacak kararlar almalarina sebep olmustu.



Bir zaman sonra boykot edilen ve görüldükleri her yerde saldiriya ugrayan müslümanlar için Mekke'de barinma imkânlari tamamen ortadan kalkmisti. Bu insanlar geçici bir çözüm olarak düsünülmüstür.



Bu arada kendisine iman etmedigi halde Resulullah (s.a.s)'i müsrik zorbalarin bütün saldirilarina karsi korumayi Allah'in kelimesini yüceltmek için yilmadan ve hiç bir tehlikeden korkmadan sarsilmaz bir kararlilikla mücadelesini sürdürmüstür.



Resulullah (s.a.s) tevhid akidesini insanlara teblig etmede; Mekke panayirlarina ticaret ve cahilî âdetler üzere haccetmek için gelen yabancilari hedef almaya yöneldi.



Onlara Allah Tealâ'nin kendisine vadettigi gerçekleri bildirerek Medine döneminin temellerini olusturan ve tarihe birinci Akabe bey'ati olarak geçen bey'at gerçeklesmisti.



Resulullah (s.a.s) Resulullah'a sundugu raporunda Medine'de Islâm'in konusulmadigi bir evin kalmadigini bildiriyordu.



Birinci Akabe Bey'atin'den bir yil sonra her türlü tehlike ve tehditlere karsi koruyacaklarina dair söz vermislerdi.



Resulullah (s.a.s) Es'ad Ibn Zürâre'yi baskan tayin etmisti.



Bu bey'attan sonra Resulullah (s.a.s)'a Medine'ye hicret emri verildi (Buharî Allah Teâlâ'nin tesbit etmis oldugu bir hareket stratejisinin uygulanmaya konmasindan baska bir sey degildir.



Tehlikenin boyutlarini kavrayan Mekke müsrikleri ilk önce Medine'nin girisinde Kuba köyünde konaklamis ve burada bir mescit insa etmisti.



Kuba'da birkaç gün dinlendikten sonra Medine'ye hareket eden Resulullah (s.a.s)'i Medineli müslümanlar büyük bir cosku içerisinde karsilamis ve herkes basini bos biraktigi devesinin çöktügü bos arsaya en yakin olan Ebu Eyyub el-Ensarî'nin evine yerlesmisti.



Resülullah (s.a.s)'in Kübaya ulas masiyla Islâm vahyinin Mekke dönemi olarak adlandirilan ve kendine has bir özelligi olan dönemi kapaniyor ve Islâm'i insanlara ulastirip devlet sekline sokulmasiyla birlikte Resulullah (s.a.s)'in vefatina kadar on sene sürecek olan yeni bir dönem basliyordu.





ILK YAPILAN MESCID



Resulullah (s.a.s)'in ilk isi devesinin çöktügü arsayi sahiplerinden satin alarak buraya bir mescit insa etmek olmus tur. Mescid-i Nebî adi ile anilan bu mekânin Islâm devletinin olusumu ve yönetilmesinde gördügü fonksiyon oldukça büyüktür.





MESCIDU'N-NEBEVI



Resulullah (s.a.s)'in Medine'ye hicretinden hemen sonra ashabiyla birlikte bina ettigi mescit. Bu mescit Mescid-i Saadet ve Mescid-i Nebevî adlariyla da anilmaktadir. Mescid-i Haram ve Mescid-i Aksa'dan sonra yeryüzündeki mescitlerin en faziletlisidir.



Resulullah (s.a.s) Resulullah (s.a.s)'in esyalarini alip sevinçli bir halde evine tasidi (bk. Hicret mad.).



Resulullah (s.a.s)'in devesinin çöktügü bu arsa sahipleri olan Neccarogullarindan Sehl ve Suheyl hibe etmek için israr ettilerse de Resulullah (s.a.s) bunu kabul etmedi ve on dinar gibi sembolik bir meblag karsiliginda burayi satin aldi. Bu bedeli Hz. Ebu Bekir (r.a) ödedi.



Ibn Sa'd 239).



Bu arsa üzerinde hemen bir mescit bina edilmeye baslandi. Ensar 239-24I).



Temeller toprak seviyesine kadar tas zeminden yukarisi ise ker*** kullanilarak bina edildi. Temel yaklasik olarak bir buçuk metre derinliginde açilmisti.



Eni-boyu yüzer zira (bir zira =kirkbes santim) olmak üzere üçüncüsü ise Resulullah (s.a.s)'in hücrelerinin bulundugu dogu tarafinda idi. Bu kapiya Cibril kapisi denirdi.



Resulullah (s.a.s) 25I-251).



Hicretten on alti ay sonra Kiblenin yönü Beytullah tarafina çevrildigi zaman dal ve yapraklarindan bir gölgelik yapilmisti.



Mescitin dogu tarafinda duvara bitisik olarak Resulullah (s.a.s)'in hanimlari Hz. Âise (r.anh) ve Hz. Sevde (r.anh) için 499).



Medine'de insa edilen bu mescit ayni zamanda 2I).



Egitim-ögretim faaliyetleri 371).



Resulullah (s.a.s) 832).



Medine'de bir evi ve ailesi olmayan fakir kimseler de Suffa'da yatip kalkiyor 255).



Mescid-i Nebevi 3). Resulullah (s.a.s) vefat ettiginde Hz. Âise (r.anha)'ye ait odada defnedilmistir.



Ilk ciddi genisletme kapi sayisi altiya çikarildi. Hz. Ebu Bekir ve Hz. Ömer vefat ettiklerinde Peygamber (s.a.s)'in yanina defnedilmislerdir.



Hicretin yirmi dokuzuncu yilinda Hz. Osman (r.a) 173).



Emevîler zamaninda 399). Resulullah (s.a.s)'in kabr-i serifleri Hz. Âise (r.anh) validemizin odasinda bulundugu için bu odanin sadece bir bölümü mescite dahil edildi.



Mescitin duvarlari tas ve ker*** kullanilarak yapilmis ve mermerlerle kaplanarak süslenmisti. Tavani da Hindistan'da yetisen saac agaci ile örtüldü ve altin suyu ile yaldizlandi. Bu yenileme ile mescitin uzunlugu ikiyüz zira sütun basliklari altinlarla süslendi. Eyvanlarin yapiminda taslar kursun kullanilarak birbirine geçirilip saglamlastirildi. Ravza-i Mutahhara (Resulullah (s.a.s)'nin kabrinin bulundugu yer)'in tavani saac agaci ile örtülerek yazilarla süslendi. Ilk olarak mihrab ve dört tane de minare yapildi.



Abbasîlerden el-Mehdî mesciti tekrar restore ettirdi.



576 (118I) yilinda en-Nasir Lidinillah bir kisim resmi evrak ve Ashabdan bazilarina ait bir takim esyadan ibaretti.



654 (1256) yilinin Ramazan ayinin ilk cuma günü mushaflar ve kitaplarin tamami yandi. Ravza-i Mutahhara ve sahndaki kubbeli oda bu yangindan zarar görmemisti.



Misir Memlûk Sultani Esref Kaytabay Emir Sankar el-Cemalî'yi kalabalik bir usta kafilesiyle Medine'ye gönderdi.



Mescit biraz genisletilerek duvarlar ve minberler yeniden insa edildi. Mihrabi da biraz genisleterek yapilan bu isler için yüzyirmibin dinar tahsis etmisti.



Osmanlilar döneminde Mescid-i Nebevî'nin bakimi titizlikle yerine getirilmis ve tezyin edilmistir. I. Mahmud yerini hemen yapiyorlardi. 1849-1861 yillari arasinda on iki sene süren insa çalismalari ile mescit yeni bastan insa edildi.



Mayis 1953'te baslatilan diger bir çalisma ile tarih boyu süren çesitli insa faaliyetleri sonunda 12271 m. kare genislige ulasmistir. Bugün ise yeniden büyük genisletme çalismalariyla bu alan birkaç katina çikarilacak sekilde büyütülmüs bulunmaktadir.



Mescid-i Nebevî'nin Fazileti



Mescid-i Nebevi yeryüzündeki mescitlerin en faziletlisidir. Bu konuda Resulullah (s.a.s)'den bir çok hadis varit olmustur.



Mescid-i Nebî'de Resulullah (s.a.s) burayi Cennet bahçelerinden bir bahçe olarak nitelemistir. Ayrica minberini de ayni sekilde vasiflandirmistir.



Bir hadiste söyle denilmektedir:



"Resulullah 239-254).



Resulullah (s.a.s) bu minberin üzerine çiktigi zaman söyle demisti:



"Evimle minberimin arasi Cennet bahçelerinden bir bahçedir ve minberim de Cennet bahçelerinin üzerindedir (Ahmed b. Hanbel 236) seklindedir.



Minber hakkindaki baska bir hadis-i serifte de söyle buyurulmaktadir: "Minberimin ayaklari Cennet üzerindedir" (Ahmed 8).



Bu hadisler yaptigi seyleri Cennet bahçelerinden birinde yapmis gibidir.



Yeryüzünde namaz kilmak ve ziyaret etmek maksadiyla yolculuga çikilabilecek üç mescitten birisi Mescidi Nebî'dir. Bir hadis-i serifinde Resulullah (s.a.s) söyle buyurmaktadir: "Üç mescitten baska bir yere (ibadet etmek için) özel olarak yolculuk yapilmaz: Mescid-i Horam 6).



Mescid-i Nebî'de kilinan namaz4) buyrulur.



Bunun içindir ki bir müddet Medine'de kalarak Mescid-i Nebî'de ibadet etmenin güzelliklerinden faydalanmaya çalisirlar.



Namazin disinda 418).



Resulullah (s.a.s) digerlerinden farki olmadigini ve fazilet bakimindan birbirine denk oldugunu da ortaya koymaktadir.



Resulullah (s.a.s) 22I vd.).



Medine'de müslüman nüfus azinlikta olmasina ragmen müslümanlari sikintiya sokan etkili nifak hareketlerinin tezgâhlanmasinda oldukça büyük rol oynamistir.



Mekke'den her seylerini terkederek Allah yolunda hicret eden muhacirlerin Medine'deki yasayislarini kolaylastirmak ve sosyal hayata adapte etmek için Resulullah (s.a.s) din kardesleri için hiç tereddüt etmeden ne kadar büyük fedakârliklarda bulunduklarini ortaya koymustur.



Artik onca iskence ve saldirilara ragmen müsriklere karsi silahla karsilik verilmesine izin vermemisti.



Ikinci Akabe Bey atinin pesinden 462).



Hicretle birlikte 22/39).



Mekkeli müsrikler Mekke'nin fethiyle artik gerek kalmadigi için kaldirilmistir.



Resulullah (s.a.s) ayrica Mescid-i Nebi'ye eklenen ve Islâm ögretiminin ilk üniversitesi mahiyetiniz olan Suffa'da yetismis ashabin katilimiyla bu egitim faaliyetleri bütün müslümanlari kapsayacak sekilde yerine getiriliyordu.



Bu teskilatlanma ve egitim çalis malari yaninda Islâm devletinin en önemli düsmani olan Mekkeli müsrik güçlere karsi silahli bir faaliyetin hazirliklari da yapiliyordu. Resulullah (s.a.s) savas pozisyonu alan kuvvetler savasmadan ayrilmislardi.



Bu olaydan bir ay sonra ilerdeki büyük savas lar için Islâm o rdusunun alt yapisi olusturulmaya çalisiliyordu.



Hicrî birinci senenin sonunda Sa'd b. Ebi Vakkas komutan tayin edilerek Mekke kervani bir gün önceden burayi terkettigi için yine bir çatisma olmadan Medineye dönülmüstü.



Hicrî ikinci senenin Sevval ayinda çiktigi seferler esnasinda bir takim kabilelerle. antlasmalar akdediyor ve Medine etrafindaki kabileleri Mekkeli müsriklere karsi kendi tarafina aliyordu.



Bu arada ancak sonra iman eden Suraka Resulullah (s.a.s)'i kabile mensuplari ile birlikte büyük bir cosku ile karsilamisti. Suraka'nin müslümanlari agirlamasi esnasinda Mekke kervani savusup gitmisti. Bu sefer esnasinda savasçilarin sayisi yüz elli kisi kadardi.



Suriye'ye giden kervanin yolunun kesilmesini saglamak için Resulullah (s.a.s) iki kisiyi istihbarat maksadi ile Suriye'ye göndermisti. Ayrica oniki kisilik bir birligi Abdullah b. Cahs komutasinda iki esir alinmis ve kervandaki mallara ganimet olarak el konmus tu. Islâm devletine ait askerî birlikler düsmanla ilk defa ciddi bir çatismaya girmis oluyordu.



Sam tarafina gitmis olan kervanin dönüste ele geçirilmesi için hazirliklara girisildi. Bu kervanin yakalanmasi çok önemliydi. Çünkü Mekkeli müsrikler ayni zamanda durumu Mekke'ye bildirerek acilen yardim yetistirilmesini istemisti.



Böyle bir firsati kaçirmak istemeyen Ebu Cehil Mekke'de dolasarak halki galeyana getirmeye çalisiyordu. O vaziyet almis durumdaki düsman ordusuna karsi mevzilendi.



Bu savas Islâm'in kaderini belirleyecek bir mahiyet arzetmekte idi. Bu savas ya kazanilacakti veya üç yüz kahraman mücahitle birlikte Islâm risaleti tarihe kari sacakti. Durumun ciddiyetini bugün su küçük ordu yok olup giderse yeryüzünde sana kulluk eden kimse kalmayacak".



Allah Tealâ bu esnada mü'minlere zaferi müjdeleyen su ayeti vahyediyordu:



"Bütün bu toplananlar (müsrikler) hezimete ugrayacak ve arkalarina dönüp kaçacaklardir" (el-Kalem 68/45).



17 Ramazan günü (13 Mart 624) yapilan savasta Allah Teâlâ'nin vadi gerçeklesmis ve düsman ordusu büyük bir hezimete ugratilmisti. Ebu Cehil ve diger bir grup ileri gelen müsrikler de dahil yetmis müsrik öldürülmüs çok sayida da esir alinmisti. Islâm ordusunun verdigi sehit sayisi ise on dört kisiydi (bk. Bedir Gazvesi).



Bedir savasi s irkin ve putperestligin yeryüzünden silinip atilmasi için Islâm cihati mesalesi tutusturulmustu.



Bedir'den Medine'ye dönüldügü zaman düsmanliklarini açiga vurmaya ve degisik yollarla müslümanlara satasmaya baslamislardi.



Iffetsiz bir kadin sair olan Asma binti Mervân ile Ebu Afek adindaki yahudi sairler Mekkeli araplarin savas bilmemelerine baglayip; "bizimle karsilassalar da savas nasil olurmus görseler" diyerek müslümanlari hafife aliyorlardi.



Bir müslüman kadinin yahudiler tarafindan saldiriya ugramasi üzerine çikan olaydan sonra Resulullah (s.a.s) sarfettikleri sözleri unutup kalelerine kapanmaktan baska ça! re bulamadilar. Müslümanlarla çatisma cesaretini gösteremeyen Kaynukaogullari teslim olmalari üzerine Medine'den sürülüp çikarildilar (bk. ; Kaynukaogullari).



Gelisen olaylar çerçevesinde Allah Teâlâ yine o seçkin sahabeler topluluguna yasatilmakta idi.



Bedir savasindan sonra Resulullah Bedir zaferini duydugu zaman üzüntüsünden;



"Bugün yerin alti üstünden yegdir" demistir. Bu adam Mekke'ye gidiyor ve Bedrin intikamini almalari için onlari harekete geçirmeye çalisiyor yahudilerin kendilerine yardim yapacagina dair taahhütlerde bulunuyordu. Düsmanlikta alenî davranan ve ileri giden bu yahudi öldürülerek fesati engellenmisti.



Bedir maglubiyetini bir türlü hazmedemeyen ve öfkeden çilgina dönen müsrikler kervanin 250.000 dirhem tutarindaki toplam kâri ordu teskilinde harcanmak için ayrilmisti. Mekke disindaki bir çok kabileye heyetler gönderilerek para karsiliginda asker toplama yoluna gidildi. Ordunun mümkün oldugu kadar büyük ve kalabalik olmasi gerekiyordu. Zira Medine'ye dogru yürüme cesaretini ancak bununla kendilerinde bulabilirlerdi.

Alıntı ile Cevapla Hızlı Cevap

Benzer Konular
Medine Daşına Bak
Medinenin daşına bak Ağamın kaşına bak Hepsi senin yüzünden Gözümün yaşına bak
Medine Yolları
Medine Yolları Medine yoluna vardım can muhammedi aradım Medine yoluna vardım can muhammedi aradım Onu görmekmiş muradım medinenin...
Medine´nin Gülü
Medine''nin gülü Andım yine senihttp://www.favorifrm.net/images/smilies/virgs.gif her şey yadımdan silindi
Medine-i münevvere
Peygamberimizin (s.a.v.) aydınlık şehri olan Medine'yi görmek yahut oraya girmek, din ve dünya ile ilgili birçok hayır ve iyiliklerin meydana...
Medine resimleri...
http://www.islamiyet.gen.tr/images/photoalbum/album_2/photo_58.jpg http://www.islamiyet.gen.tr/images/photoalbum/album_2/photo_81_t2.jpg ...

Hızlı Cevap
Mesajınız:
Seçenekler

Seçenekler
Stil

WEZ Format +2. Şuan Saat: 12:17 PM.
Yasal Uyarı Favori Forum
Favori Forum'da Mp3, Hack, Adult, Warez, Crack, Serial, Full Film, Full Oyun Vs. İllegal İçerikli Paylaşım Kesinlikle Yasaktır.
Logomuzda Kullanılan Maskot Favorifrm.Net 'e Aittir ve TPE Tarafından Tescillidir. İzinsiz Kullanılamaz.

Sitemiz Forum sitesi olduğu için sitemize kayıtlı üyelerimiz yazı, resim ve diğer materyalleri kontrol edilmeksizin sitemize ekleyebilmektedir. 5651 Sayılı Kanun’un 8. Maddesine ve T.C.K’nın 125. Maddesine göre TÜM ÜYELERİMİZ yaptıkları paylaşımlardan sorumludur. 5651 sayılı yasaya göre sitemiz mesajları kontrolle yükümlü olmayıp, hak sahiplerinin şikayetleri doğrultusunda ilgili yazı ve materyalleri 48 Saat içerisinde sitemizden kaldırmaktadır.
Bildirimlerinizi mail adresine yollayabilir veya Buradaki Formu Doldurarak bize iletebilirsiniz.
Kuruluş : 13/ARALIK/2006
2006 - 2014 Favorifrm.Net Her Hakkı Saklıdır.
Powered by vBulletin® Version 3.8.4 Copyright ©2000-2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO